We zitten massaal thuis. Maar vanuit daar moeten we we wel werken, studeren, het huishouden managen en enigszins een ritme houden. Juist door de vele ‘vrijheid’ is het lastig om gestructureerd, georganiseerd én productief te blijven. Ik ben altijd ontzettend van het plannen geweest en deel dan ook graag mijn tips voor plannen. Zo word jij een pro in plannen!
Algemene tips voor plannen
Graag deel ik een aantal algemene tips voor plannen met je alvorens we overgaan op het stappenplan.
Tip 1: Plan op papier!
Hoewel steeds meer digitaal gaat, blijf ik toch van het werken op papier. In mijn ogen plant de pro dan ook via papier. Naast dat ik dit gewoon heel erg leuk vind en ontzettend van mooie schrijfwaren houd vind ik het ook veel fijner werken.
“Wie schrijft, die blijft.”
Ik raad je dan ook aan om gebruik te maken van een agenda, week- of familieplanner. Mocht je deze niet hebben dan kun je natuurlijk ook gewoon gebruikmaken van een stuk papier in bijvoorbeeld een schrift.
Tip 2: Gebruik kleuren in je planning
Door kleuren te gebruiken maak je duidelijk onderscheid tussen de verschillende zaken in jouw planning. Zelf gebruik ik hiervoor graag pastelkleurige markeerstiften.
Zo gebruik ik bijvoorbeeld geel voor deadlines, groen voor studie en roze voor blogpublicaties. Paars gebruik ik voor blogwerkzaamheden en administratie, blauw gebruik ik voor privézaken. Dit helpt ontzettend en maakt de planning overzichtelijk!
Tip 3: Vermeld concrete tijden
Zijn er concrete tijden bekend, bijvoorbeeld van een vergadering? Dan vermeld je uiteraard de tijden in de planning. Wanneer iets wat later op de dag plaatsvindt maar je hebt verder nog niks staan die dag, zorg er ook dan voor dat je het wat verder naar onderen of opzij noteert. Mocht er dan op een later moment iets in de agenda komen wat wel eerder op die dag plaatsvindt, dan kun je dit vóór andere zaken noteren. Zo blijft je planning chronologisch!
Stappenplan plannen op papier
Hoe begin je met plannen? Ik help je graag op weg met een stappenplan om te zorgen voor een duidelijke en overzichtelijke planning die tevens werkbaar is.
Stap 1: Deadlines en verplichtingen
Allereerst noteer je uiterste deadlines en afspraken. Hier kun je namelijk niet omheen en dus moeten deze als eerste worden genoteerd. Zo krijg je inzicht in de ruimte die je – naast deadlines en belangrijke afspraken, ofwel verplichtingen – nog hebt. Prioriteiten dus!
Stap 2: Plan terug en in stapjes
Hartstikke fijn natuurlijk dat die deadline nu duidelijk op papier staat. Nu kun je er niet meer omheen. Grote kans dat je vóór die deadline nog wel taken moet afronden of iets moet voorbereiden voor die belangrijke afspraak. Tijd om terug te plannen dus!
We plannen terug – in tegengestelde richting – omdat deadlines vaststaan. Vóór die deadline heb je ruimte om taken af te krijgen en heb je ruimte voor speling in de planning, maar ná de deadline niet. Het is belangrijk om grote taken op te knippen in kleinere behapbare stukjes die je in je planning verwerkt. Zo vermijd je een situatie waarin taken één groot obstakel worden. Door grote taken op te knippen maak je je planning werkbaarder en geef nu toe: is het niet ontzettend lekker om de kleinere taken ook af te kunnen vinken?
Stap 3: Overige zaken
Nu alle deadlines, verplichtingen en taken zijn gepland is als het goed is duidelijk waar en wanneer je nog ruimte hebt om overige zaken te plannen. Denk hierbij aan het doen van boodschappen of een gezellige (digitale) borrel met een vriendin.
1 reactie
Wat een goede tips! Ik werk ook graag op papier, heb een hekel aan digitale agenda’s. En ja, die pastelkleurige markeerstiften zijn superleuk. Die mooie kleurtjes maken werken nog een stuk leuker!