Ondanks dat relatiegeschenken al sinds jaar en dag gegeven worden aan onder meer werknemers en klanten, werken ze nog steeds. Ze kunnen je helpen om je waardering te laten blijken, maar ook om de concurrentie voor te blijven. Wil je binnenkort relatiegeschenken geven? Bepaal dan of je ze wilt laten bedrukken of niet. In dit artikel help ik je om te bepalen of dit verstandig is.
Je kan een relatiegeschenk personaliseren
Steeds meer bedrijven zien vandaag de dag in dat relatiegeschenken bedrukken nuttig is. Veel van dit soort geschenken worden voorzien van de naam en/of het logo van een bedrijf. Kies je voor eenzelfde aanpak? Dan onderscheid jij je niet van andere bedrijven. Dit doe je wel door het relatiegeschenk te personaliseren. In plaats van pennen bedrukken met uitsluitend de naam en het logo van je bedrijf, kun je ze ook voorzien van de naam van de ontvanger. Dit kan uiteraard alleen als je weet aan wie je het geschenk geeft. Relatiegeschenken met een persoonlijk tintje worden vaak meer gewaardeerd dan geschenken met een standaard bedrukking.
Je verbetert de naamsbekendheid van je bedrijf
Heb je behoorlijk wat relatiegeschenken nodig? Dan lopen de kosten mogelijk flink in de papieren. Uit financieel oogpunt besluit je daarom misschien om ze niet te bedrukken. Zonde, want het kan je bedrijf uiteindelijk veel opleveren. Door relatiegeschenken te bedrukken vergroot je namelijk de naamsbekendheid van je bedrijf. Iedereen die met het geschenk in aanraking komt, ziet van wie deze afkomstig is.
Als je wilt dat er zoveel mogelijk mensen in aanraking komen met een relatiegeschenk van jouw bedrijf, moet je goed nadenken over wat je geeft. Een pen trekt misschien niet direct de aandacht, maar dat is bijvoorbeeld wel het geval met een reis- of weekendtas. Laat je zo’n tas bedrukken en nemen mensen hem mee op vakantie? Dan maken ze in principe reclame voor jouw bedrijf.
Je kan er nieuwe klanten door krijgen
Relatiegeschenken kunnen je nieuwe klanten opleveren. Als je zo’n geschenk laat bedrukken en mensen hierdoor met jouw bedrijf in aanraking komen, worden ze misschien wel klant. Denk alleen niet dat de omzet direct stijgt als je relatiegeschenken inzet, want dit is meestal niet het geval. Op de lange termijn kunnen ze hier overigens wel aan bijdragen. Door een relatiegeschenk met logo is jouw bedrijf misschien blijven hangen bij mensen, waardoor ze bij jou een product of dienst afnemen.
Je bepaalt zelf hoe je ze bedrukt
Zie je inmiddels in dat het verstandig is om relatiegeschenken te bedrukken? Dan ben je misschien benieuwd naar de kosten die dit met zich meebrengt. Op voorhand kunnen we geen exacte bedragen noemen, want de prijs hangt af van het aantal relatiegeschenken en de opdruk. Gelukkig bepaal je grotendeels zelf hoe je een relatiegeschenk bedrukt. Je kunt voor een bedrukking in een enkele kleur kiezen, maar meerdere kleuren is ook mogelijk. Ook voor wat betreft het formaat van de opdruk ben je relatief vrij. Hierdoor heb je de kosten van het bedrukken van relatiegeschenken zelf in de hand.