Business Chick | Met welke zaken krijg je te maken na inschrijving bij de KvK?

Business Chick startende ondernemer inschrijving KvK
Je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en bent een startende ondernemer. Hoe verder? Er zijn flink wat zaken waar je mee aan de slag zal moeten. Er verandert namelijk het een en ander vanaf het moment dat je ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Welke zaken zijn belangrijk en noodzakelijk om op orde te hebben?

Mijn onderneming

Per 2 april staat A lot like LOT. ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en is dit een officiële onderneming. Ik ben dan ook een startende ondernemer! Eerder schreef ik al waarom ik mij als blogger bij de KvK heb ingeschreven.

In Business Chick bespreek in business gerelateerde onderwerpen. Let op: Ik ben geen specialist, maar een startende ondernemer. Er kunnen géén rechten ontleend worden aan deze artikelen. Ik deel graag waar ik tegen aanloop, waar ik mee te maken krijg en mijn tips voor jou. Je kunt deze informatie gebruiken als inspiratie om verder op onderzoek uit te gaan over bepaalde zaken. Voor meer informatie verwijs ik je graag door naar de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst.

Belangrijke veranderingen na een start als ondernemer

Het is zover, je staat ingeschreven bij de KvK. Je bent een startende ondernemer. Het is officieel! Maar hoe verder? Want na je inschrijving veranderen er een aantal zaken. Je krijgt te maken met verschillende verplichtingen en er zijn een hoop zaken die je moet regelen. Hieronder de belangrijkste 3:

Een kloppend en juiste administratie

Als ondernemer ben je verplicht om een administratie bij te houden. Eventueel kun je dit doen met behulp van een boekhoudprogramma. De administratie geeft inzicht in het bedrijfsresultaat, de inkomsten, uitgaven en meer belangrijke cijfers. Deze informatie heb je nodig om in te kunnen spelen op de ‘markt’ en om te verbeteren. Daarnaast moet uit de administratie blijken hoeveel BTW je moet betalen. Je hebt je administratie nodig bij het juist invullen en verklaren van je aangiften.

Aangiften en belasting

Naast het bijhouden van een boekhouding krijg je ook te maken met zakelijke aangiften en belastingen. Hiervoor is het dus erg belangrijk dat je je administratie goed op orde hebt. Wees als startende ondernemer goed op de hoogte welke aangiften en belastingen voor jouw onderneming van toepassing zijn!

Een goede verzekering passend bij jouw onderneming

Als ondernemer is het belangrijk om op de hoogte te zijn van verzekeringen, er is namelijk geen werkgever in het spel die deze zaken goed voor jou geregeld heeft. Wat als er iets gebeurt? Je kunt je gelukkig tegen veel risico’s verzekeren. Deze verzekeringen zijn niet verplicht, maar kunnen in verschillende situaties een deel van de narigheid ‘opvangen’. Hoe zit het bijvoorbeeld met aansprakelijkheid? En mocht je onverhoopt niet meer kunnen werken en arbeidsongeschikt zijn, dan is het ontzettend fijn als je goed verzekerd bent in deze situatie. Het is dan ook uiterst belangrijk om als startende ondernemer goed onderzoek te doen naar verschillende zakelijke verzekeringen!

You may also like

3 reacties

  1. Duidelijke artikel, ik heb mijn praktijk een aantal jaren geleden via de kvk ingeschrevene n er komt zeker nog heel wat bij kijken, vooral het belastingstuk aan het eind van het jaar, daar moet je je niet in vergissen. Daar moet je echt wel wat van af weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *